Διατροφή Ενημέρωση

Πες μου τι έφαγες το πρωί, να σου πω τι διάθεση έχεις;

Αυτό που τρως το πρωί μπορεί να καθορίζει τη διάθεσή σου για όλη την υπόλοιπη μέρα. Φάε έξυπνα, λοιπόν, για το δικό σου καλό και για το καλό των άλλων.

Πίνεις έναν καφέ για πρωινό

Όταν φτάνει 11 η ώρα νιώθεις ζαλάδα, δεν μπορείς να συγκεντρωθείς και έχεις μια ακατανίκητη διάθεση να φας τα πάντα, ενώ προσπαθείς να συγκρατηθείς για να μην ξεσπάσεις στους άλλους. Το μεσημέρι, απελπισμένη πια, παραγγέλνεις ό,τι πιο παχυντικό βρίσκεις, με αποτέλεσμα να νιώθεις πρησμένη και ένοχη. Μήπως αναγνωρίζεις τον εαυτό σου; Δες γιατί το πρωινό πρέπει να είναι το πρώτο και καλό γεύμα στην ημέρα.

Δείκτης διάθεσης φαγητού

Ίσως να γνωρίζεις ήδη το γλυκαιμικό δείκτη των τροφών, αλλά μάλλον είναι καιρός να σκεφτείς και το δείκτη διάθεσης του φαγητού σου. Ερευνητές στο Food and Mood Project, που ιδρύθηκε από τον φιλανθρωπικό οργανισμό διανοητικής υγείας MIND, θεωρούν ότι το φαγητό που τρώμε μπορεί να επηρεάσει τα πάντα, από τις πιθανότητες να εμφανίσουμε κάποιες ψυχικές παθήσεις μέχρι το πώς αποδίδουμε στη δουλειά και αλληλεπιδρούμε με τους συναδέλφους. Σε πρόσφατες έρευνες διαπιστώθηκε ότι αυτό που τρώμε επηρεάζει τις χημικές ουσίες του εγκεφάλου. Συγκεκριμένα, τους νευρομεταβιβαστές, όπως η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη και η ακετυλοχολίνη, οι οποίες επηρεάζουν τη διάθεσή μας, δηλαδή το πόσο χαρούμενοι ή οξύθυμοι νιώθουμε. Συνέδεσαν, επίσης, τα χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου με τις διατροφικές διαταραχές και την έλλειψη λιπαρών οξέων Ω-3 με την κατάθλιψη.

Μην το παραλείπεις

Οι περισσότεροι δεν παίρνουμε πρωινό, τρώγοντας στα γρήγορα κάτι γλυκό λίγο πριν το μεσημέρι, όταν μας πιάσει η πείνα. Μπορεί το κρουασάν σοκολάτα να σου δώσει μια δόση ενέργειας, αλλά αργότερα νιώθεις κουρασμένη, με ευέξαπτη διάθεση, που θα έκανε ακόμη και την Τασώ Καββαδία να μοιάζει με άγγελο! «Καλύτερα», τονίζει ο Δημήτριος Γ. Πέτσιος, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος, MSc, «να προετοιμάζεις σωστό πρωινό για να διατηρείς τη διάθεσή σου ανεβασμένη. Ένα μπολ δημητριακά με τριμμένους ξηρούς καρπούς, σπόρους και φρέσκες φράουλες είναι τέλειες. Θα ισορροπήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σε όλη τη διάρκειας της ημέρας, διατηρώντας και τη διάθεσή σου ισορροπημένη». Σύμφωνα με τους διατροφολόγους, αν νιώθεις έντονη πείνα και έλλειψη ενέργειας το βράδυ, φταίει το ανεπαρκές πρωινό σου. Επειδή οι σύνθετοι υδατάνθρακες και οι άπαχες πρωτεΐνες απελευθερώνουν αργά ενέργεια στον οργανισμό σου, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, είναι καλύτερα να αντικαταστήσεις τα κατεργασμένα είδη πρωινού με ψωμί ολικής αλέσεως και 1-2 βραστά αβγά και στη συνέχεια να φας ένα ελαφρύ γεύμα. Το μυαλό σου θα είναι καθαρό για περισσότερη ώρα και τα επίπεδα της ενέργειάς σου θα παραμείνουν σταθερά, ακόμη κι αν πρέπει να περιμένεις ως τις 8 για να φας το βραδινό. «Το να τρως σωστά, ώστε να έχεις καλή διάθεση, δε χρειάζεται γνώσεις αστροφυσικής» αναφέρει ο ειδικός. Δεν είναι απαραίτητο να μετράς μονάδες για το γλυκαιμικό δείκτη (αν και η επιλογή τροφών με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη ενισχύει τη διάθεσή σου) ή να καταπίνεις τα συμπληρώματα με τις χούφτες. Επίλεγε απλώς πραγματικές, υγιεινές τροφές. Επιπλέον,όταν η διατροφή σου είναι χαμηλή σε σάκχαρα και κατεργασμένες τροφές, η διάθεσή σου θα είναι καλή όλη μέρα. Η λύση είναι φθηνή και απλή.

Βάλε τέλος στο άγχος!

Εκτός από το να σου δημιουργεί εκνευρισμό, η διατροφή σου μπορεί επίσης να σου προκαλεί άγχος. «Όταν είσαι υπό πίεση, τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα αυξάνονται απότομα, πλημμυρίζοντας τον οργανισμό με ορμόνες του στρες: κορτιζόλη και αδρεναλίνη» εξηγεί ο ειδικός. «Πολλοί άνθρωποι το αντιμετωπίζουν πίνοντας καφέ, τρώγοντας σοκολάτα ή κάνοντας ένα τσιγάρο – ουσίες που προκαλούν αυξημένη έκκριση των ορμονών του στρες. Τελικά, τα επίπεδα του σακχάρου πέφτουν απότομα και αυτό αντικατοπτρίζεται στη διάθεσή σου». Προτίμησε τροφές που αφομοιώνονται αργά και πρωτεΐνες. Ένα μήλο και μια χούφτα ξηροί καρποί είναι ιδανικό σνακ για το γραφείο, καθώς το σάκχαρο του αίματος θα είναι πιο σταθερό. Θα νιώθεις πιο ήρεμη και θα μπορείς να αντιμετωπίσεις τις δυσκολίες και την πίεση στη δουλειά. Το να μην τρως πρωινό μπορεί να καταστρέψει τη διανοητική σου υγεία, όσο και το να προτιμάς λάθος τροφές. «Μέσω της πείνας, ο εγκέφαλος στέλνει σήματα ότι του λείπουν τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζεται για να συνεχίζει την κανονική λειτουργία του» τονίζει ο δρ. Φίλιπ Χόντσον, μέλος της Βρετανικής Ένωσης Συμβούλων και Ψυχοθεραπευτών. «Εάν δεν τρως, στην αρχή στρεσάρεσαι, πιέζεσαι και στη συνέχεια καταρρέεις. Νιώθεις πεσμένη, χωρίς ενέργεια, κακοδιάθετη και δεν μπορείς να συγκεντρωθείς. Σε αυτή την πνευματική κατάσταση είναι δύσκολο να διατηρήσεις μια αίσθηση ισορροπίας στη ζωή σου – να αντιμετωπίσεις τις απαιτήσεις των παιδιών ή του αφεντικού σου».

Τι ανεβάζει και τι χαλάει τη διάθεσή σου;

Σου φτιάχνουν τη διάθεση:

  • Νερό: Πίνε 6-8 ποτήρια την ημέρα.
  • Σκουμπρί, σαρδέλα και σολομός με λιπαρά οξέα Ω-3, που σε κάνουν αισιόδοξη, οξυδερκή και βοηθούν στη συγκέντρωση.
  • Κοτόπουλο και γαλοπούλα που περιέχουν τρυπτοφάνη – το νέο Πρόζακ.
  • Ξηροί καρποί και σπόροι για αυξημένη λίμπιντο. Η καλύτερη επιλογή είναι τα βραζιλιάνικα φιστίκια.
  • Βρόμη για ένα πρωινό που σε κρατά χορτασμένη και… μειλίχια μέχρι το μεσημέρι.
  • Μαύρη σοκολάτα: Σε μικρές ποσότητες θα σε κάνει χαρούμενη και σέξι. Αν το παρακάνεις όμως, θα γίνεις Κρουέλα ντε Βιλ.
  • Τόφου: είναι το ζεν φαγητό της κουζίνας, ενώ βοηθά στο προεμμηνορροϊκό σύνδρομο.

Σου χαλούν τη διάθεση:

Αναψυκτικά τύπου κόλα, τσάι, καφές (οτιδήποτε με καφεΐνη) – θα έχεις αρχικά μια δόση ενέργειας, αλλά έπειτα θα αρχίσουν τα τρέμουλα και τα νεύρα. Πρόσθετα, όπως γεύσεις, γλυκαντικές ουσίες και συντηρητικά. Ντόνατ, κέικ, μπισκότα (συμπεριλαμβάνονται τα δημητριακά με πρόσθετη ζάχαρη). Αναρωτιέσαι γιατί πεινάς συνέχεια; Μετά την αρχική ανάταση που νιώθεις όταν τρως οτιδήποτε περιέχει ζάχαρη, θα νιώσεις μελαγχολία, κατατονία και μέσα σε 2 ώρες θα πεινάς σαν λύκος.

Ενα ισορροπημένο πρωινό

Τα δημητριακά είναι βολικά για το πρωί, γι’ αυτό προτίμησε ολικής αλέσεως, χωρίς πρόσθετη ζάχαρη. Ενα ημιάπαχο γιαούρτι με μέλι είναι ιδανικό αν σου αρέσει το γλυκό πρωινό. Αντί για φρουτοχυμό, δοκίμασε φρούτα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη όπως αχλάδι, μήλο ή φράουλες κ.λπ., τα σάκχαρα των οποίων διασπώνται πιο αργά από τον έτοιμο χυμό. Στο ψωμί ολικής αλέσεως άπλωσε μαργαρίνη ενισχυμένη με λιπαρά οξέα, ώστε να διατηρούνται υψηλά τα επίπεδα της συγκέντρωσής σου. Προτίμησε βραζιλιάνικα φιστίκια, φρέσκα φρούτα, αμύγδαλα και φρέσκα ωμά λαχανικά αν σου αρέσει να τσιμπολογάς.


Πηγή: nutriandbalance.gr

 

Μοιραστείτε το με φίλους:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial