Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Ευεξία Υγεία

11 σημάδια ότι έχεις υψηλά επίπεδα γλυκόζης & συμπτώματα που πρέπει να προσέξεις

Μάθε περισσότερα για τα συμπτώματα των υψηλών επιπέδων γλυκόζης  – και τι μπορεί να συμβεί αν γίνει χρόνια!

Έχεις ακούσει ανθρώπους να παραπονιούνται για τα χαμηλά επίπεδα γλυκόζης και μπορεί να το έχεις βιώσει και εσύ. Όμως, τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης είναι επίσης πρόβλημα που μπορούν να προκαλέσουν ένα μεγάλο εύρος συμπτωμάτων και αν γίνει συχνό μπορεί να είναι αιτία σοβαρών προβλημάτων υγείας.

Τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης – η υπεργλυκαιμία – συμβαίνει όταν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σου είναι αυξημένα.

Τη γλυκόζη την προσλαμβάνουμε από το φαγητό και τα περισσότερα φαγητά που τρώμε έχουν αντίκτυπο στα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.

  • Περιλαμβάνονται τρόφιμα που είναι υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και σάκχαρα και μειωμένης σε λίπος και φυτικές ίνες, όπως τα αρτοπαρασκευάσματα, το λευκό ψωμί, τα αναψυκτικά και οι καραμέλες.
  • Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και εκείνα που είναι πλούσια σε πρόσθετα σάκχαρα, όπου συμπεριλαμβάνονται: γλυκά, καραμέλες, επιδόρπια γιαουρτιού, παγωτό, έτοιμες μπάρες δημητριακών, μερικά είδη δημητριακών πρωινού και ζαχαρούχα ροφήματα.

Ευτυχώς, τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης δεν είναι κάτι που θα πρέπει να ανησυχεί τους περισσότερους. Το σώμα μας είναι ικανό να διαχειρίζεται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, ειδικά όταν είναι υψηλά.

Φυσιολογικά, όταν τρως κάτι με αυξημένη ζάχαρη ή υδατάνθρακες, το πάγκρεας σου παράγει ινσουλίνη, μια ορμόνη που το σώμα σου χρειάζεται για να επεξεργαστεί τη γλυκόζη. Όση ποσότητα γλυκόζης περισσέψει αποθηκεύεται στο συκώτι σου προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι δε θα βρεθεί στο αίμα σου. Αυτό το σύστημα λειτουργεί πολύ εξισορροπιστικά σε μη – διαβητικούς υγιείς ενήλικες. Ένα φυσιολογικό άτομο που δεν έχει κανένα πρόβλημα με την ικανότητα ελέγχου των επιπέδων γλυκόζης δεν έχει υπερβολικά γίνει ποτέ υπεργλυκαιμικό.

Αν όμως έχεις ινσουλινοαντίσταση ή διαβήτη, το σώμα σου δεν παράγει τόσο καλά όσο θα έπρεπε την ινσουλίνη που χρειάζεσαι για την επεξεργασία της γλυκόζης, πράγμα που σημαίνει ότι είσαι σε περισσότερο κίνδυνο να έχεις επίπεδα γλυκόζης επικίνδυνα αυξημένα.

Μερικά πρώτα σημάδια ότι τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα παρά είναι υψηλά είναι:

1.Κούραση

Το να αισθάνεσαι κουρασμένος ή αδύναμος είναι μη – ειδικά συμπτώματα και ίσως να είναι και ένδειξη για μειωμένα επίπεδα γλυκόζης. Βέβαια είναι σημαντικό να το ελέγξεις στην περίπτωση που δεν περάσει με επαρκή ξεκούραση.

2.Πονοκέφαλοι

Οι πονοκέφαλοι είναι φοβερά συνηθισμένοι, για αυτό βοηθάει αρκετά να γνωρίζεις τι είδος πονοκεφάλου έχεις να διαχειριστείς (π.χ. ημικρανίες). Όμως, όποιος νέος, χρόνιος πονοκέφαλος εμφανιστεί καλόν είναι να το συζητήσεις με το γιατρό σου.

3.Θολή όραση

Περίσσεια ποσότητα γλυκόζης στο αίμα σου μπορεί να επηρεάσει τον αμφιβληστροειδή, προκαλώντας μια πάθηση που ονομάζεται διαβητική ρετινοπάθεια. Το αποτέλεσμα είναι ότι μπορεί να βλέπεις πιο θολά και να βλέπεις «μυγάκια».

4.Συχνή ούρηση

Η επιπλέον ποσότητα γλυκόζης μπορεί να επηρεάσει τα νεφρά σου, τα οποίο είναι υπεύθυνα να αφαιρέσουν την πρόσθετη ποσότητα νερού από το αίμα σου για να παράγουν ουρία. Το να έχεις υπερβολικά αυξημένη γλυκόζη στο αίμα σου μπορεί να βλάψει τα αιμοφόρα αγγεία των νεφρών σου, κάνοντας τη διαδικασία του φιλτραρίσματος λιγότερο αποδοτική και να σε αναγκάσει να πηγαίνεις πιο συχνά στη τουαλέτα.

5.Αυξημένη δίψα

Το να χρειάζεσαι περισσότερο νερό από το συνηθισμένο είναι η παρενέργεια του να θες να πηγαίνεις τουαλέτα πιο συχνά.

Αν τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης παραμένουν χωρίς θεραπεία, μπορεί να γίνουν περισσότερο φανερά και σοβαρά με το πέρασμα των ημερών ή των βδομάδων.

Σύμφωνα με τους ειδικούς να τι θα μπορούσε να συμβεί αν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα είναι πολύ υψηλά:

6.Δυσκολία συγκέντρωσης

7.Ξηροστομία

8.Αυξημένη πείνα

9.Σύγχηση

10.Ρηχές αναπνοές

11.Κοιλιακός πόνος

Μπορείς να επιλέξεις τρόφιμα που μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες να έχεις τέτοια συμπτώματα.

Αν έχεις διαβήτη είναι σημαντικό να ακολουθείς το εξατομικευμένο διατροφικό πλάνο. Και αν τα συμπτώματα τα προλάβεις αρκετά νωρίς, είναι πιθανό να μειώσεις τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης μόνο με αλλαγές στον τρόπο ζωής σου (συμπεριλαμβανομένου διατροφής και άσκησης).

Μιας και δεν υπάρχει καθορισμένη «δίαιτα διαβητικού», οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν ως οδηγία να τρώνε καθημερινά φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως, επειδή είναι χαμηλά σε σάκχαρα και υψηλά σε ίνες. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σακχάρων παραμένουν ΟΚ μια φορά στο τόσο, αλλά η ποσότητα και η συχνότητα εξαρτώνται και από εξατομικευμένες συνθήκες – συμπεριλαμβανομένου του αν έχεις διαβήτη τύπου 1 ή 2.

Ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας είναι η εκπαίδευση των ασθενών για το ποια τρόφιμα είναι πραγματικά υγιεινά. Ακόμα και η quinoa – τρόφιμο που γενικά θεωρείται υγιεινό – έχει υδατάνθρακες που μπορούν να διαταράξουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Για να βρεις βοήθεια σχετικά με το διατροφικό σου πλάνο συζήτησε το με το γιατρό ή το διατροφολόγο σου.

 

Αν συχνά έχεις συμπτώματα αυξημένων επιπέδων γλυκόζης και δεν είσαι σίγουρος γιατί, συζήτησε το με το γιατρό σου.

Αν ο γιατρός σου υποψιάζεται ότι μπορεί να έχεις διαβήτη, μια από τις πιο συχνές εξετάσεις είναι να ελέγξει την

ποσότητα γλυκόζης που φυσιολογικά συνδέεται με την αιμοσφαιρίνη. Όσο υψηλότερα ήταν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους προηγούμενους μήνες, τόσο περισσότερα μόρια γλυκόζης συνδέονταν στην αιμοσφαιρίνη. Αν πάλι, υποψιάζεται ότι μπορεί να έχεις σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, μπορεί να σου κάνει κάποιες πρόσθετες εξετάσεις.

Η θεραπεία για το διαβήτη, πρόσθετα στη διαχείριση της διατροφής και της άσκησης, πιθανόν να συμπεριλαμβάνει: έλεγχο των επιπέδων γλυκόζης, φαρμακευτική αγωγή και ινσουλινοθεραπεία. Οι άνθρωποι με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 σίγουρα χρειάζονται ινσουλίνη (με τη μορφή αντλίας ή ενέσεων). Σε πολλές περιπτώσεις άνθρωποι με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1 πιθανόν χρειάζονται μεταμόσχευση παγκρέατος, που θα μπορούσε να αντικαταστήσει την ανάγκη για ινσουλινοθεραπεία.


Πηγή: self.com

Επιμέλεια: Μαρία Μεντζέλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, M.Sc. στην Κλινική Διατροφή, Τηλέφωνο: 6984515475, E-mail: maria.mentzelou@hotmail.com

Μοιραστείτε το με φίλους:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial